Doel 1.3.2 Doorgaande leerlijnen
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn |
---|
Beschrijving
Het realiseren van een krachtige doorgaande leerlijn is nodig om alle Zwolse kinderen gelijke kansen te geven. De verdere impuls aan de aanpak van onderwijsachterstanden (OAB) resulteert in een nieuwe notitie Onderwijskansenbeleid. Het Onderwijskansenbeleid is een opvolging van het Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen 2018 – 2021. Dit beleidsplan gaat hoofdzakelijk in op de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Het Onderwijskansenbeleid is een verbreding van het Beleidsplan Voorschoolse Voorzieningen wat betreft onderwerpen en tevens een verdieping op datgeen wat we concreet gaan doen om onze doelen te bereiken. Dit doen wij vooral samen met kinderopvang, het basisonderwijs, de jeugdgezondheidszorg, Travers Welzijn en Stadkamer. Daarbij verleggen we onze blik van achterstanden naar kijken in kansen. Want we willen dat alle kinderen zoveel mogelijk gelijke kansen hebben in het onderwijs. We willen dat zij hun capaciteiten kunnen benutten en het maximale uit zichzelf kunnen halen. We noemen daarom het beleid niet meer onderwijsachterstanden, maar Onderwijskansenbeleid. Alle doelgroepkinderen van baby tot en met de basisschoolperiode staan centraal in het beleid. We streven ernaar deze kinderen de onderwijskansen te bieden die zij nodig hebben. Wederzijdse betrokkenheid tussen ouders, onderwijs en voorschool is van belang voor de positieve ontwikkeling van kinderen. Zij werken samen vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van een kind. Als een kind niet zelfstandig naar school kan gaan, ondersteunen wij de ouders met leerlingenvervoer. Samen met scholen zetten we verder in op een krachtige doorgaande leerlijn met de ambitie dat iedere jongere op school zit, een baan heeft of een traject volgt van leren en werken. Dit eventueel in combinatie met zorg met als doel dat jongeren economisch zelfstandig worden en/of kunnen functioneren op het niveau dat past bij hun mogelijkheden. Hierbij blijft het behalen van een startkwalificatie voorop staan. Op deze manier willen we onze jongeren de best mogelijke kansen bieden om hun volwassen leven goed te kunnen starten en hun plek in de maatschappij te vinden. |
---|
Criteria
We realiseren een krachtige doorgaande leerlijn, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Personeelsgebrek leerlingenvervoer | Aanvullende uitgaven | 60000 |
---|---|---|
Met de start van het nieuwe schooljaar 2022 blijkt dat door personeelsgebrek vervoerder Munckhof leerlingen onvoldoende kan vervoeren op de afgesproken tijdstippen van en naar school. Hierdoor zijn de leerlingen wel vervoerd, maar te laat gehaald en gebracht. Een direct gevolg is dat scholen langer buitenschoolse uren moeten draaien. Hiervoor wordt compensatie gevraagd. De vervoerder geeft aan dat de situatie aanhoudt tot de herfstvakantie. | ||
Ondersteuning Deltion jongerenteam | Budgettair neutraal | |
Voor de inzet van externe partners in het Deltion Jongeren Team (DJT) ontvangt de gemeente Zwolle een hogere bijdrage van € 98.450 van Deltion vanwege uitbreiding naar meer opleidingen binnen Deltion College. Tegenover de hogere bijdrage staan kosten/ subsidies voor instellingen die bijdragen aan de ondersteuning van Deltion Jongeren Team. | ||
Bijdrage aan de Springplank | Budgettair neutraal | |
Voor de uitvoering van het NPO/onderdeel programma Samen voor een stevige basis ontvangt de gemeente, vanuit de regionale gelden voor transformatie jeugdhulp, van RSJ IJsselland € 22.500. Dit bedrag is ter dekking van de kosten die de Springplank moet maken. |