Doel 4.3.2 Schulddienstverlening
We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar |
---|
Beschrijving
Wij streven naar een schuldenvrije toekomst voor degenen die zijn toegelaten tot een minnelijke of wettelijke schuldregeling. Dat doen we voor alle inwoners, ook de zelfstandigen. Een schuldenvrije toekomst is niet voor iedereen realiseerbaar. Voor sommige inwoners zullen we moeten volstaan met het beheersbaar maken van de financiële problemen met het doel op een later moment de schulden meer definitief te regelen. De activiteiten op het terrein van schulddienstverlening genereren een aantal baten. Het betreft onder andere bijdragen van regiogemeenten en bijdragen voor schuldregelingen. Het Zwolse SDV werkt per 2021 voor Elburg, Hattum, Heerde en Kampen. De omliggende gemeenten zijn aangesloten op basis van dienstverleningsovereenkomsten. Regiogemeenten kunnen meeliften op Zwolse expertise tegen kostendekkend tarief. De diensten voor de inwoners uit de regio worden op individuele basis verleend en afgerekend. Sinds 2020 zien we een terugloop in de afname van dienstverlening door regiogemeenten. We zien meer eigen gemeentelijke inzet bijvoorbeeld via wijkteams. We zullen op basis van de formatiecalculatie via het natuurlijk verloop de personele omvang aanpassen aan de verminderde vraag. Als onderdeel van de Berap 2021-2 wordt ter uitvoering van dit doel voorgesteld om in te stemmen met het structurele tekort (ad. € 737.000,-) op het onderdeel beschermingsbewind. Landelijk is er de afgelopen jaren een stijging te zien in het aantal mensen dat onder beschermingsbewind staat. In Zwolle was dit ook het geval maar lijkt het aantal zich nu te stabiliseren. In eerdere P&C documenten is melding gemaakt van deze stijging en de hieruit voortkomende hogere kosten voor beschermingsbewind. Hiervoor zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld. Daarnaast is als onderdeel van de Berap 2021-2 een structureel tekort gemeld op de baten vanuit regiogemeenten. Voor schulddienstverlening werken veel gemeenten regionaal samen. Het Zwolse schulddienstverlening werkt per 2021 voor Elburg, Hattem, Heerde en Kampen o.b.v. dienstverleningsonvereenkomsten. Sinds 2020 zien we een terugloop in het beroep op onze dienstverlening door deze regiogemeenten. We zien een landelijke trend van meer decentrale, eigen gemeentelijke inzet bijvoorbeeld via wijkteams. Deze verminderde werkzaamheden zijn via de formatiecalculatie Inkomensondersteuning al verwerkt in de personele omvang van het team SDV. Het lagere beroep op onze dienstverlening leidt tot een structurele inkomsten nadeel van € 100.000,-. Als onderdeel van de Begroting 2022 wordt voorgesteld in te stemmen met de weggevallen inkomsten WSNP. De afgelopen decennia heeft de Gemeente Zwolle eigen WSNP bewindvoerders in dienst gehad. Uit het onderzoek naar het gebruik van het wettelijke traject voor schulddienstverlening, is gebleken dat de caseload voor deze bewindvoerders sterk is afgenomen. Dit is een landelijke trend. In het lopende bestand van de bewindvoerders van de Gemeente Zwolle zaten nog maar 12 Zwollenaren. Door het stoppen van de WSNP bewindvoering valt er € 124.000,- aan inkomsten weg. |
---|
Criteria
We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
SWT; werkzaamheden toeslagenaffaire | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Binnen de gemeente Zwolle vinden we dat Zwollenaren met een hulp- of ondersteuningsvraag de ondersteuning moeten krijgen die nodig is. De toegang hiervoor is belegd bij het Sociaal Wijkteam (SWT). Vanaf eind 2020 zijn gemeentes plotseling geconfronteerd met de extra taak die hiervoor vanuit het rijk werd overgedragen. Hiervoor is in Zwolle het “meldpunt toeslagenaffaire” opgericht. Deze urgente werkzaamheden, zijn door de medewerkers van het Sociaal Wijkteam opgepakt zonder dat hier vooraf of tijdens het proces om formatie is gevraagd.
Deze inzet wordt nu nog geleverd vanuit eigen medewerkers. Voor de reguliere taken die zij hierdoor laten liggen is extra inzet nodig op basis van inhuur / inzet tijdelijke krachten. De totale geraamde kosten voor 2022, 2023 en 2024 bedragen resp. € 86.768; € 118.232; € 118.232 per jaar. Deze uitvoeringskosten worden gecompenseerd door het Rijk. |