Doel 3.3.2 Beschermd wonen
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen |
---|
Beschrijving
We verlenen voor beschermd wonen zorg aan mensen met psychische en/of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving voor cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen. In 2022 bereidt de gemeente Zwolle zich, samen met de andere gemeenten uit de IJssel-Vecht-regio, verder voor op de landelijke doordecentralisatie van het beschermd wonen vanaf 2023. Deze verdere doordecentralisatie komt overeen met het advies van de Commissie Dannenberg. Dit advies is gericht op een betere aansluiting met de lokale ondersteuningsinfrastructuur omdat alle gemeenten worden gestimuleerd om in te zetten op preventie en herstel. Voor bestaande cliënten in de regio IJssel-Vecht blijft de centrumgemeente verantwoordelijk. We zetten in op activiteiten en voorzieningen in het lokale en regionale zorglandschap die passen bij de beweging naar beschermd thuis en zorgen voor een betere aansluiting tussen het aanbod en de behoefte van cliënten. Zo wordt in 2022 de aanpak van de wachtlijst voortgezet, door bijvoorbeeld nieuwe tussenvormen als alternatief voor beschermd wonen te ontwikkelen. Ook kan een aantal pgb’s worden omgezet naar verzilvering in Zorg in natura als de cliënt dit wenst en daar baat bij heeft. Meer informatie over de lokale inzet voor de beweging naar beschermd thuis inclusief de financiële doorvertaling, is te lezen in de geactualiseerde value case van de hervormingsagenda. Zwolle biedt sinds 2002 opvang en bescherming aan ‘ongedocumenteerden’. In de meeste gevallen betreft dat uitgeprocedeerde asielzoekers die terug moeten keren naar het land van herkomst. Om diverse redenen lukt dat (nog) niet. Voor het merendeel van deze groep mensen streven we naar daadwerkelijke terugkeer of het verkrijgen van een reguliere verblijfsvergunning. In enkele situaties is dat niet mogelijk en zijn we genoodzaakt deze mensen een langdurige vorm van opvang aan te bieden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om mensen met jarenlange psychosociale problemen die noch terugkeer noch regulier verblijf mogelijk maken. Vanzelfsprekend houden we daarbij de vinger aan de pols en houden we nauwlettend in de gaten of wijziging in wet- en regelgeving hier verandering in kan brengen. Daarbij wordt ook gekeken of opvang in een voorliggende voorziening, zoals een gezinslocatie, mogelijk is. |
---|
Criteria
We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:
We bieden opvang aan ongedocumenteerden, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Reserve beschermd wonen; uitkering aan regiogemeenten | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
In de jaarrekening 2021 is het regionale voordeel 2021 Beschermd Wonen gestort in de reserve Beschermd Wonen. Dit conform afspraak van het bestuurlijke regionale overleg. Conform de gemaakte afspraak in het convenant wordt het voordeel uitgekeerd aan de regiogemeenten conform de vastgestelde verdeelsleutel. € 6.485.121 valt vrij aan de regiogemeenten. Het Zwolse deel ad. € 3.299.310 blijft nog in de reserve om de beweging naar beschermd thuis te kunnen inzetten. |