Doel 6.3.1 Toekomstbestendinge verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Beschrijving
Zwolle is een gastvrije en toegankelijke gemeente. Inwoners, bedrijven, bezoekers, forensen en vervoerders hebben volop keuzevrijheid bij het plannen van hun reis. Zwolle is een belangrijk scharnierpunt voor verkeer, zowel via het water, de weg, het fietspad als het spoor. We zijn het tweede spoorknooppunt van Nederland, we kennen het hoogste fietsgebruik binnen de stad van de wereld én we hebben een uitstekende autobereikbaarheid. Een goede mobiliteit draagt bij aan onze economisch sterke positie en regionale aantrekkingskracht, met een goede bereikbaarheid voor inwoners, forensen, logistiek verkeer, studenten en scholieren. We behoren tot de steden met het grootste aandeel verkeer dat iedere dag vanuit de regio naar de stad reist, het Daily Urban System van Zwolle. Om Zwolle in de toekomst toegankelijk en bereikbaar te houden, gaan we vaker de fiets pakken, met deelmobiliteit rijden of met het openbaar vervoer reizen. Conform het STOP-principe zetten we in op het realiseren van een netwerk van aantrekkelijke en herkenbare loop- en doorfietsroutes, lanen en wegen en het wijzigen van het mobiliteitsgedrag: meer fietsgebruik in plaats van de auto. Met het oog op de verduurzaming van mobiliteit zetten we, vraag gestuurd, in op het realiseren van elektrische laadpalen om elektrisch rijden aan te moedigen en willen we de samen met partners de realisatie van mobiliteitshubs onderzoeken. Aanvullend willen we toe naar minder, kleinschaliger en schoner vrachtvervoer in de stad. Deze aanpak sluit aan bij ons bestaande actieplan Stadslogistiek en de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (kortweg: ZES). Door te investeren in duurzame en inclusieve mobiliteitsoplossingen, slimme doorstromingsmaatregelen met verkeersmanagement en goede alternatieven voor (vracht)autoverkeer kan onze stad een verdere groei ook voor het verkeer faciliteren. We streven naar meer gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, in combinatie met de auto zodat onze stad voor alle vervoerwijzen bereikbaar blijft en we voldoende keuzevrijheid in mobiliteit blijven garanderen. |
---|
Criteria
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots |
---|
Voortgangsrapportage Projecten
Gelijktijdig met de Berap 2022-1 wordt de voortgangsrapportage projecten (VP) voor de complexere projecten aangeboden. De voortgangsrapportage projecten is net als de Berap 2022-1 bedoeld om bij te sturen op de uitvoering van de begroting 2022.
De voortgangsrapportage projecten geeft informatie over het beoogde projectresultaat en eventueel andere relevante context. Er is beknopt beschreven in welke fase het project zich bevindt en welke resultaten het afgelopen half jaar zijn gerealiseerd. Ook wordt geduid wat naar verwachting in het komende half jaar kan worden gerealiseerd.
De volledige rapportage kunt u benaderen via deze link naar de voortgangsrapportage projecten.
|
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Gebiedsvisie Zwartewaterallee | Aanvullende uitgaven | 200000 |
---|---|---|
In het raadsvoorstel van 1 november 2021 is binnen doel 6.2.1. een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld van € 600.000 voor de planbegeleiding van de vijf private ontwikkellocaties. Het grondbezit voor de vijf ontwikkellocaties is in handen van afzonderlijke marktpartijen, die op deze locaties woningbouw willen realiseren. De gebiedsvisie Zwartewaterallee geeft spelregels en ontwikkelprincipes voor de ontwikkeling van de locaties. De gebiedsvisie geeft richting aan de verschillende ontwikkellocaties over: het programma, de openbare ruimte, de ruimtelijke massa, mobiliteit en duurzaamheid. Dit biedt houvast voor de nadere uitwerking van de visie in Ruimtelijke ontwikkelplannen. In dat kader zullen nog verschillende onderzoeken en uitwerkingen moeten plaatsvinden om de definitieve haalbaarheid van de locatieontwikkelingen te (kunnen) bepalen hetgeen vraagt om ambtelijke inzet. Een groot gedeelte wordt privaatrechtelijk verhaald, maar een gedeelte ook niet. Daarom is € 100.000 incidenteel beschikbaar gesteld. Het gaat hier om kosten zoals het begeleiden om te komen tot een coalitie WC-AA-landen met als doel gezamenlijk een aanvullende gebiedsvisie WC AA-landen te maken. En onderzoekskosten die vallen onder nieuwe omgevingswet en voor rekening zijn van de gemeente. De plankosten die zijn toegekend (€ 100.000) zijn niet toereikend om deze kosten te dekken. Dit bedrag is besteed aan planbegeleiding. De afgelopen jaren blijkt dat er veel projectoverstijgende zaken zijn die meer plankosten vragen dan begroot. Te denken aan de invoering van de omgevingwet in relatie tot de gebiedsvisie en het hele gebied, bouwen in de hoofdgroenstructuur, betaalbaarheidsagenda, mobiliteit etc. We gaan onderzoeken of we een gedeelte van deze kosten nog kunnen verhalen op de ontwikkelaars na vaststelling van de Ruimtelijke ontwikkelplannen. Mocht er nog een deel te verhalen zijn dan wordt dit privaatrechtelijk geregeld. Maar de verwachting is dat we geen grondslag hebben om deze kosten te kunnen verhalen op de ontwikkelaars. De projecten genoemd in de gebiedsvisie Zwartewaterallee vallen onder 1 van de focus gebieden van de omgevingsvisie. Doordat de gebiedsvisie is gekoppeld aan WBI maatregelen en de gemeente de taak heeft de komende 10 jaren 10.000 woningen te bouwen is de rol van de gemeente ook veranderd van een faciliterende rol naar regie rol. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid te sturen op realisatie, omdat anders de WBI maatregelen niet uitgevoerd kunnen worden en planning woningbouw niet wordt gehaald. Dit vraagt ook meer plankosten. | ||
Initiatieven Oosterenk | Aanvullende uitgaven | 197000 |
Voor een deel van Midwest Oosterenk is in 2018 een stedenbouwkundig ontwikkelplan vastgesteld. De uitwerking van het plan vergt echter veel overleg en heeft tot nu toe niet geleid tot een plan dat als basis kan dienen voor een bestemmingsplan. De kosten voor de planbeoordeling zijn overschreden met ca. € 44.000. De kosten voor de planbegeleiding en voor het opstellen van de anterieure overeenkomst worden zoveel als mogelijk verhaald bij het sluiten van de anterieure overeenkomst. Voor de afronding van deze fase wordt aanvullend nog voor € 10.000 aan kosten gemaakt, wat niet verhaalbaar is. Hiervoor is aanvullende financiële dekking benodigd. Verder is er behoefte aan een mobiliteitsstrategie voor Oosterenk, om de ruimtelijke vertaling van de ambities uit de visie te kunnen maken naar de verschillende deelgebieden. De actuele context uit de Omgevingsvisie en de Verstedelijkingsstrategie worden hierin meegenomen. Het opstellen van een mobiliteitsstrategie kost € 37.000. Oosterenk is onder andere vanwege de ligging ten opzichte van Natura 2000 gebied aangemerkt als aandachtsgebied voor stikstof. De stikstofberekeningen moeten worden geactualiseerd. De actualisatie van de stikstofberekeningen kost maximaal € 10.000. In opdracht van de coalitie van de Centrumontwikkeling is een indieningsanalyse gemaakt om de Op basis van de aan ons beschikbare gestelde informatie achten wij het project Oosterenk in de voorgestelde scope kansrijk voor een aanvraag Woningbouwimpuls. De conclusie is dat het voorgestelde project op onderdelen nadere uitwerking behoeft om tot een goed onderbouwde en daarmee kansrijke aanvraag te komen. Het advies is om in tranche vijf (verwachte openstelling maart 2023) een aanvraag Woningbouwimpuls te doen. De kosten voor de inhoudelijke voorbereiding voor het doen van een kansrijke aanvraag, externe ondersteuning en uren voor begeleiding van het proces worden geraamd op ca. € 140.000. | ||
Correctie reserve dekking kapitaallasten en reserve Spoorzone | Budgettair neutraal | |
Een deel van de kapitaallasten voor het project Busstation, Ondergrondse fietsenstalling en stationsplein worden gedekt uit de reserve dekking kapitaallasten. In 2021 is deze reserve gevuld door de reserve Spoorzone. Na afronding van de projecten blijkt dat er teveel is gestort in de reserve dekking kapitaallasten. |
Beleidsinterventie bij Berap 2022-2
Zwartewaterallee; woonimpuls |
---|