Doel 5.1.1 Vestigingsklimaat bedrijven en instellingen
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen |
---|
Belangrijkste element van een gezonde en vitale economische structuur is werkgelegenheid. Zwolle wil een aantrekkelijke werkstad zijn voor eigen inwoners en de regio. Een stad waar het aantrekkelijk is voor bedrijven om zich te vestigen. Het gewenst effect is dat er meer banen komen in Zwolle. Voor een blijvend krachtig economisch fundament dient een concurrerend ondernemersklimaat te worden gecreëerd, nu en in de toekomst. Voor bedrijven is het van groot belang dat het regionale ondernemersklimaat vertrouwen geeft om te investeren. Ondernemers kiezen voor de strategische ligging van Zwolle en de gemeente creëert de juiste randvoorwaarden waarbinnen bedrijven kunnen vestigen, uitbreiden of vernieuwen. En het gaat hierbij niet alleen om de gemeente Zwolle. We werken samen met andere gemeenten in de regio Zwolle. Regionale agendering ten behoeve van het versterken van het vestigingsklimaat in Zwolle en regio is hierbij van belang. Als sterke regio kunnen we ondernemers nog beter van dienst zijn. Binnen een brede economische regio bieden we ruimte aan een grote diversiteit van economische sectoren én de ondernemers die binnen die sectoren actief zijn. Eén van de belangrijkste succesfactoren voor de economische groei is de aanwezigheid van voldoende geschoolde arbeidskrachten. Daarom blijven wij de komende jaren investeren in de Human Capital-agenda. In de Human Capital Investeringsagenda staan centraal:
Dit doen we niet als Zwolle alleen, dit pakken we op in Regio Zwolle verband. De uitvoering van de zogenaamde Regio deal staat hierbij centraal. We werken samen met het onderwijs, het bedrijfsleven en medeoverheden zoals de provincie Overijssel aan de regionale arbeidsmarkt Een ander belangrijk punt voor 2022 is de start van de uitvoering van het in het net voor de zomer van 2021 vastgestelde economisch perspectief. Kern hiervan is dat Zwolle zich wil profileren als Experimentele Hanzestad binnen het stedelijk netwerk Nederland en zich wil inzetten voor het vergroten van de aantrekkingskracht voor nieuwe ondernemers, young potentials en start-ups. Dit door zich binnen de economische regio primair te richten op het versterken van een aantal groeiclusters: de creatieve en slimme (maak-)industrie, de ict & e-commerce en de sector health. Daarnaast zetten we ons in voor Impact ondernemen. |
---|
Criteria
We versterken de werkgelegenheid door het creëren van een concurrerend en toekomstbestendig vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Paul Guldemond |
---|
Voortgangsrapportage Projecten
Gelijktijdig met de Berap 2022-1 wordt de voortgangsrapportage projecten (VP) voor de complexere projecten aangeboden. De voortgangsrapportage projecten is net als de Berap 2022-1 bedoeld om bij te sturen op de uitvoering van de begroting 2022.
De voortgangsrapportage projecten geeft informatie over het beoogde projectresultaat en eventueel andere relevante context. Er is beknopt beschreven in welke fase het project zich bevindt en welke resultaten het afgelopen half jaar zijn gerealiseerd. Ook wordt geduid wat naar verwachting in het komende half jaar kan worden gerealiseerd.
De volledige rapportage kunt u benaderen via deze link naar de voortgangsrapportage projecten.
|
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
BIZ Hessenpoort; verplaatsing van ander doel | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
De verordening bedrijveninvesteringszone Hessenpoort is met ingang van 2022 met 5 jaar verlengd. Er wordt jaarlijks een directe belasting geheven. De bijdrage wordt geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten in de openbare ruimte en internet. De activiteiten zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid, de ruimtelijke kwaliteit, de veiligheid en de economische ontwikkeling in de bedrijveninvesteringszone. De begrote inkomsten en uitgaven zijn per abuis onderdeel van de begroting van doel 5.2.1. De budgetten moeten worden overgeheveld van doel 5.2.1. naar doel 5.1.1. Daarnaast is de verwachte bijdrage € 42.000 en daarmee ook de bijdrage in de kosten, hoger. Dit komt onder andere doordat de bijdrage jaarlijks wordt verhoogd. |