Doel 7.1.4 Vastgoed
Het gemeentelijk vastgoed versterkt de maatschappelijke betrokkenheid in de wijken en stad |
---|
Beschrijving
De gemeente Zwolle heeft regie op vastgoed waarbij het draait om maatschappelijk waardecreatie vanuit de activiteiten in het gebouw. Het gaat hierbij voornamelijk om het huisvesten van functies die erop zijn gericht om de aantrekkingskracht van Zwolle te versterken. Diverse maatschappelijke organisaties in de stad maken voor hun activiteiten gebruik van gemeentelijk vastgoed. We zien ons gemeentelijk vastgoed als een middel om ruimtelijke, maatschappelijke en economische ontwikkelingen en activiteiten te faciliteren of aan te jagen. Door focus te leggen op vraagstukken die spelen binnen de stad vanuit een maatschappelijke context, kan het gemeentelijk vastgoed de maatschappelijke betrokkenheid en cohesie in de wijken en stad versterken. Vastgoedmanagement realiseert een optimale afstemming tussen de verschillende opgaven in de stad (huisvestingsvragen) en aanbod. We streven naar een solide en duurzame vastgoedportefeuille, die inspeelt op de maatschappelijke vraag en gericht is op financiële stabiliteit. Daarnaast dient het gemeentelijk vastgoed toekomstbestendig te zijn en kan het een belangrijke bijdrage leveren aan de strategische opgave, zoals de "energietransitie". Door een brede aanpak van verduurzaming binnen de gemeentelijke vastgoedportefeuille ontstaan kansen om deze transitie verder vorm te geven. De routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed voor de gemeente Zwolle is in ontwikkeling en zal dit proces vormgeven. De kern van ons gemeentelijk vastgoedbeleid is vastgelegd in een Nota Vastgoed-management welke wordt geactualiseerd naar een nieuwe Kadernota Vastgoedmanagement. Het monitoren van de maatschappelijke en financiële prestaties van de vastgoedportefeuille is een continu proces, met aandacht voor de huurders-tevredenheid, kwaliteit van gebouwen en afstemming van vraag naar en aanbod van vastgoed. |
---|
Criteria
Het gemeentelijk vastgoed versterkt de maatschappelijke betrokkenheid in de wijken en stad, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Monique Schuttenbeld |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Exploitatiebudget nieuwe WRZV Hallen | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Zie voor toelichting onder doel 1.2.3 onderdeel "Exploitatiebudget nieuwe WRZV Hallen" | ||
Hogere energiekosten verhuurde panden | Budgettair neutraal | |
Er is sprake van hogere energiekosten voor verhuurde panden van € 948.750. Deze kosten worden gedekt door bijdragen van derden. |
Afwijkingen op kredieten Berap 2022-2
Aanpassing ventilatie Stadskantoor | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Werknemers van de gemeente hebben al een aantal jaar te maken met geuroverlast. In 2019 is gestart met onderzoek naar deze geuroverlast. Tijdens de coronaperiode is dit echter stil komen te liggen. Nu er weer meer naar kantoor gegaan wordt, blijkt dat de geuroverlast niet weg is. De geuroverlast komt op dit moment voornamelijk van Bodrum, een Turks eethuis met o.a. döner, shoarma, frituur en pizza op het menu. Bodrum is één van de commerciële partijen aan wie de units onder het Stadskantoor verhuurd zijn. Hier zitten o.a. een sapjesbar, fotograaf, kapper en twee horecagelegenheden. Het pand waarin het Stadskantoor is gevestigd is gebouwd voor het gebruik als kantoor-/winkelruimte. Het is eigenlijk niet geschikt voor vervuilende horeca. Maar voor de leefbaarheid en reuring op het Lübeckplein is in het verleden de keuze gemaakt om de units wel te verhuren aan horecaondernemers. Er is geprobeerd om de afzuiging zo te maken dat vervuilde en stinkende dampen van het bereiden van eten goed afgezogen worden. In de praktijk blijkt dat dit met de huidige installatie niet haalbaar is. De geuroverlast kan worden opgelost door een kleine verbouwing aan de installatie van het Stadskantoor, waarbij de vervuilde lucht via een bestaande buis naar het hogere dak wordt gebracht en daar wordt uitgeblazen. Daarnaast is het noodzakelijk om in de unit een passende, nieuwe afzuigkap te plaatsen. De investeringskosten voor deze ingreep worden geraamd op € 115.000; jaarlijkse kapitaallasten € 8.300 vanaf 2024 waarvan de huurder 50% betaalt. |