Doel 6.3.3 Parkeren
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen |
---|
Beschrijving
Zwolle heeft circa 7.400 gereguleerde autoparkeerplaatsen (vergunninghouders en betaalde plaatsen op straatniveau) en circa 3.400 openbare parkeerplaatsen achter een slagboom. Daarnaast beschikt Zwolle over circa 2.400 stallingsplaatsen (bewaakt en onbewaakt) voor fietsers in de binnenstad. Het is belangrijk dat de vraag naar en het aanbod van parkeerplaatsen in balans is. Parkeren is onderdeel van de bereikbaarheidsketen en daarmee een essentieel onderdeel van de duurzame bereikbaarheid en gastvrijheid van de stad. Een goede balans draagt bij aan de leefbaarheid (parkeren bij de bestemming of thuis) en het milieu (voorkomen van zoekverkeer). In het centrumgebied, maar ook in andere delen van de stad ontstaat door o.a. de verstedelijking van onze stad een extra vraag naar parkeerplaatsen, zowel voor fietsen als voor auto’s. Onderzoek toont echter aan dat er ook nog winst te behalen valt door de beschikbare parkeervoorzieningen beter te benutten. In ons streven naar toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen zetten we in eerste instantie in op het verlagen van de vraag naar parkeerplaatsen voor autoverkeer. Parkeerdruk willen we terugdringen door bij nieuwbouwwoningen te bouwen voor bewoners die – evenals hun bezoekers – eerder kiezen voor alternatieve vervoersmiddelen, zoals de fiets, bus of slimme, klantvriendelijke MaaS-concepten (Mobiliteit als een Service) zoals woonconcepten mét toegang tot een (elektrische) deelauto, of die meer waarde hechten aan een groene en aantrekkelijke woonomgeving. Door te kiezen voor zowel openbare parkeerplaatsen als privégarages en –terreinen kunnen zowel bewoners als bezoekers gebruik maken van deze parkeerplaatsen en benutten we de aanwezige capaciteit optimaal. Daarmee vergroten we de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van onze historische binnenstad voor bezoekers zonder dat het aantal parkeerplaatsen afneemt. Met parkeerplaatsen voor fietsen en auto’s in gebouwde voorzieningen behouden we een hoge kwaliteit van de openbare ruimte met veel plek voor groen, spelen, lopen en fietsen. Ook verkennen we de mogelijkheid van meer goed bereikbare autoparkeerlocaties aan de randen van de (binnen)stad voor onze groeiende groep bezoekers en bewoners. De toenemende extra parkeerdruk in met name de wijken mag niet ten koste gaan van ruimte voor spelende kinderen, groen en recreatie. Dat vraagt bijvoorbeeld om aandacht voor alternatieve parkeeroplossingen, zoals parkeren aan de randen van een wijk en betere mogelijkheden voor fietsparkeren in de wijken. We onderzoeken met hen welke maatregelen er nodig zijn om naast het groen en de speelruimte, ook voldoende parkeerplekken voor auto’s en fietsen te behouden. |
---|
Criteria
We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots |
---|
Voortgangsrapportage Projecten
Gelijktijdig met de Berap 2022-1 wordt de voortgangsrapportage projecten (VP) voor de complexere projecten aangeboden. De voortgangsrapportage projecten is net als de Berap 2022-1 bedoeld om bij te sturen op de uitvoering van de begroting 2022.
De voortgangsrapportage projecten geeft informatie over het beoogde projectresultaat en eventueel andere relevante context. Er is beknopt beschreven in welke fase het project zich bevindt en welke resultaten het afgelopen half jaar zijn gerealiseerd. Ook wordt geduid wat naar verwachting in het komende half jaar kan worden gerealiseerd.
De volledige rapportage kunt u benaderen via deze link naar de voortgangsrapportage projecten.
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Afkoopbijdrage parkeren Weezenlanden Noord | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Voor het project Weezenlanden Noord is door Openbaar Belang, OCNE (combinatie Nijhuis en Explorius) en gemeente gezocht naar een oplossing voor het bezoekersparkeren voor het project Weezenlanden Noord. Daarbij is contact gezocht met de provincie om het bestaande contract over het gebruik van de provinciale parkeerplaatsen ’s avonds en in de weekenden ook te laten gelden voor de bezoekers Weezenlanden Noord. Door de ontwikkelaar wordt een bedrag van € 440.000 in een gezamenlijk fonds gestort voor mobiliteitsonderzoek en mogelijke parkeeroplossingen. Het bedrag wordt in termijnen ontvangen. | ||
Hogere energiekosten parkeren | Budgettair neutraal | |
Er is sprake van hogere energiekosten voor parkeren van € 227.500. Deze kosten worden gedekt door een onttrekking aan de reserve parkeren. |
Beleidsinterventie bij Berap 2022-2
Parkeerinkomsten |
---|