Doel 6.1.3 Wettelijk kader voor de fysieke leefomgeving
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium |
---|
Beschrijving
Vanuit de nieuwe Omgevingswet is een omgevingsvisie en een omgevingsplan, als opvolger van het bestemmingsplan, verplicht. Beide instrumenten geven samen de actuele kaders voor de fysieke leefomgeving, waarbinnen ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk zijn en waaraan wordt getoetst. De komende periode werken wij actief verder aan het implementeren van de Omgevingswet door het uitwerken van diverse sporen. Het spoor omgevingsvisie (zie doel 6.1.1) wordt waarschijnlijk nog in het najaar van 2021 afgerond. Het spoor omgevingsplan wordt verder uitgewerkt en loopt door tot in elk geval najaar 2023. Alle sporen werken integraal, waarbij de gehele organisatie van de fysieke leefomgeving organisatie breed wordt betrokken. Het gaat niet alleen om de inhoud van de regels waaraan getoetst moet worden in het kader van aanvragen voor bijvoorbeeld bouwen. Het betreft ook het herzien van de procedures, om afspraken die nodig zijn om integraal te kunnen werken, om aanpassing van ICT om digitaal te kunnen werken enz. |
---|
Criteria
We zorgen voor een flexibel maar helder wettelijk kader en adequaat instrumentarium, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
Bouwleges; uitvoeringskosten | Aanvullende uitgaven | 750000 |
---|---|---|
In de begroting 2022 zijn voor de bouwleges de baten geraamd op € 4.460.500. De kosten, verbonden aan het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, zijn geraamd op € 4.710.865.
Normaliter worden alle uitvoeringskosten tijdens een boekjaar gedekt uit de legesinkomsten van datzelfde jaar. Als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen verwachting wij echter in 2023 e.v. lagere baten, terwijl de kosten voor het houden van toezicht op de in 2022 verleende vergunningen in 2023 e.v. niet evenredig dalen met deze lagere baten. Met het reserveren van een bedrag van € 450.000 verwachten wij voldoende middelen te hebben om deze werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren. | ||
Bouwleges; inkomsten | Aanvullende inkomsten | 2000000 |
Zie de toelichting onder "Bouwleges; uitvoeringskosten" | ||
Handhaving energielabel C kantoorgebouwen | Budgettair neutraal | |
In het Bouwbesluit is vastgelegd dat per 1 januari 2023 een kantoor energielabel C of beter moet hebben om nog als kantoor gebruikt te mogen worden. In ons huidige VTH beleid is aangegeven dat wij inzetten Zwolle ontvangt vanaf 2021 tot en met 2025 € 12.000 per jaar, daarna wordt de bijdrage lager. Deze middelen willen we in 2022 en verder in gaan zetten. Of deze middelen toereikend zijn voor deze toezichtstaak is nu nog niet duidelijk maar in ieder geval voldoende om te starten. In eerste instantie zal gestart worden met het administratief opvragen en registreren van de energielabels. Ook gaan wij in gesprek met de OD om bekijken of zij deze werkzaamheden kunnen oppakken. Overigens zal de inzet zeker niet gericht zijn op sluiting. Net als Deventer zullen wij de eigenaar va een kantoorgebouw een periode geven om verbeteringen door te voeren. Gebeurt dat niet, dan kunnen dwangsommen of last onder dwangsom een optie zijn. |