Doel 5.2.1 Winkels, uitgaansvoorzieningen, evenementen
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio |
---|
De historische binnenstad is een belangrijke troef voor de economie van de gemeente en Regio Zwolle. Bezoekers geven daarbij aan dat het niet alleen om winkelen gaat, ook het erfgoed, de ambiance van de historische gebouwen, cultuur, evenementen en horeca worden steeds belangrijker voor bezoekers. De betekenis van de binnenstad verandert; ontmoeten en vermaken wordt steeds belangrijker. De binnenstad is onderdeel van het bredere centrumgebied. Het versterken van het centrumgebied is één van de ambities uit de omgevingsvisie ‘Mijn Zwolle van morgen 2030’. De programma’s Centrum-Binnenstad, Spoorzone en Nieuwe Veemarkt vormen samen het grotere centrumgebied, Er vindt een nauwe samenwerking plaats tussen de programma’s om te komen tot een centrumgebied dat past bij de ambities van Zwolle. Voor Zwollenaren is niet alleen de binnenstad van belang. Goede wijkwinkelcentra met een aantrekkelijke mix van winkels en andere voorzieningen zijn eveneens van groot belang voor de Zwollenaren (en soms ook voor regiobewoners). De Zwollenaren willen hun dagelijkse boodschappen kunnen doen in aantrekkelijke wijkwinkelcentra die veel te bieden hebben. Ook vanuit sociaal oogpunt hebben de winkelcentra een belangrijke rol Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij bedrijven en instellingen. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad. Het gaat hierbij om de (wijk)winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook om de evenementen. Meer bestedingen betekent op termijn meer werkgelegenheid. Daarbij beschouwen we de stad als geheel met de binnenstad als speerpunt. De grootste uitdaging voor 2022 ligt in het zo goed mogelijk anticiperen op herstel en aanpassen na de coronacrisis. Want met name de evenementensector heeft een enorme klap gehad. Maar ook de gevolgen van de coronacrisis en hiermee de toekomst van de voor Zwolle belangrijke horecasector zijn nog niet helemaal duidelijk. Tevens is de fysieke winkelsector flink opgeschud, zeker in de binnensteden van Nederland. Al met al uitdagingen genoeg voor 2022 om, als het even kan, sterker uit de coronacrisis te komen. De gemeentelijke overheid is waarschijnlijk uiteindelijk niet de bepalende factor, wel hebben we een belangrijke rol om deze uitdagingen tezamen met de betrokken sectoren/ondernemers op te pakken. |
---|
Criteria
We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
Monique Schuttenbeld |
---|
Paul Guldemond |
Voortgangsrapportage Projecten
Gelijktijdig met de Berap 2022-1 wordt de voortgangsrapportage projecten (VP) voor de complexere projecten aangeboden. De voortgangsrapportage projecten is net als de Berap 2022-1 bedoeld om bij te sturen op de uitvoering van de begroting 2022.
De voortgangsrapportage projecten geeft informatie over het beoogde projectresultaat en eventueel andere relevante context. Er is beknopt beschreven in welke fase het project zich bevindt en welke resultaten het afgelopen half jaar zijn gerealiseerd. Ook wordt geduid wat naar verwachting in het komende half jaar kan worden gerealiseerd.
De volledige rapportage kunt u benaderen via deze link naar de voortgangsrapportage projecten.
|
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2022-2
BIZ Hessenpoort; verplaatsing naar ander doel | Budgettair neutraal | |
---|---|---|
Zie voor toelichting onder doel 5.1.1 onderdeel "BIZ Hessenpoort; verplaatsing van ander doel" | ||
Evenementen kosten Rova | Aanvullende uitgaven | 69910 |
Voor een aantal taken in de stad heeft de gemeente met de ROVA een dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten. Dat geldt ook voor de ondersteuning bij evenementen. De DVO bestaat uit twee taken: 1) reiniging; 2) serviceonderhoud. Onder reiniging valt in dit geval ook de inzameling van het afval. | ||
Lagere kosten\hogere baten 2e fase Winkelgebied Diezebrink | Aanvullende inkomsten | 59898 |
Voor het winkelgebied Diezebrink is voor de 2e fase een provinciale subsidie aangevraagd. De definitieve vaststelling van de subsidie is € 74.322 lager doordat een specifiek deel van de kosten in aanmerking komt voor de subsidie. Aangezien de kosten van het project ook lager zijn heeft dit geen budgettaire consequenties voor het project. Daarnaast is er per abuis bij de 1e berap 2022 geen rekening gehouden met een bijdrage van de reserve kapitaallasten. Hierdoor ontstaat een voordeel bij de 2e berap van € 52.917. Verder kunnen de afschrijvingskosten 2022 met € 6.981 naar beneden worden bijgesteld. In totaal bedraagt het voordeel € 59.898. |